خوش آمديد, مهمان

موضوع: وحي

وحي 5 سال 10 ماه قبل #184

  • سيد ضياء ميرعمادي
  • سيد ضياء  ميرعمادي's Avatar
باسلام
اخذ وحي براي پيامبر (ص) چگونه بوده است ؟

پاسخ: وحي 5 سال 10 ماه قبل #185

  • مدیر سایت
  • مدیر سایت's Avatar
  • آفلاین
  • مدیر انجمن
  • ارسال ها: 27
  • تشکرهای دریافت شده: 2
  • امتياز: 3
با سلام

بنظرم در کتاب شریف التمهید فی علوم القران (آیت الله معرفت) در مورد وحی و مسایل مورد گفتگو بخوبی توضیح داده شده است.
می توانید این کتاب را در بخش منابع الکترونیکی مطالعه بفرمایید.
لینک کتاب التمهید فی علوم القران:
islamicdoc.org/dl/oloom-qoran.html?sobi2...catid=7&sobi2Id=3393
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

پاسخ: وحي 5 سال 9 ماه قبل #190

  • نادر رضايي
  • نادر رضايي's Avatar
به نظرم بهتر است خود شما پاسخ دهيد نه اين كه ارجاع به يك كتاب دهيد ان هم با سبكي كه در سايت گذاشته ايد و صفحه آرايي ندارد .

پاسخ: وحي 5 سال 9 ماه قبل #191

  • سید تقی واردی
  • سید تقی واردی's Avatar
  • آفلاین
  • مدیر انجمن
  • ارسال ها: 47
  • تشکرهای دریافت شده: 2
  • امتياز: 2
«وحى» در لغت به معانى مختلفى آمده که جامع آن‌ها، اعلام و آگاهى مخفيانه و سريع است.
راغب در تعريف وحى مى‌گويد: «اصل الوحى، الإشارة السريعة».
ابن‌منظور نيز مى‌گويد: «وحى» اشاره، نوشته، نامه، الهام، کلام پوشيده و هر مفهومى است که به غير خود مى‌رسانى.
«وحي» در اصل به معناى تند و سريع بوده و «امر وحي» به معناى امر سريع آمده است. از آن‌جا که فهماندن مطلبى با رمز و اشاره، سريع صورت مى‌گيرد، درباره آن «وحي» به کار مى‌رود. سپس کلمه «وحى» تعميم يافته و به هر نوع فهماندن پنهانى (خواه پنهان بودنش از نظر صدا باشد و خواه به خاطر نحوه بيان مطلب) اطلاق شده است.
«وحى» در اصطلاح به معناى القاى مطلبى از سوى خداوند تعالى به پيامبران است؛ خواه باواسطه و خواه بى‌واسطه باشد؛ اعم از آن که ديگران بشنوند يا نشنوند؛ خواه از طريق نوشته باشد که پيامبران ببينند يا مطلبى باشد که به قلبشان الهام شود؛ چه در خواب صورت گيرد و چه در بيداري.
وحى در قرآن به چهار معنا آمده است:
1. اشاره پنهانى و پوشيده؛
2. هرگونه شعور و آگاهى غريزى و فطرى؛ مانند وحى در آيه شريفه + (وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِى مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا...) + (نحل// 68) ؛
3. الهام نفسى و درونى که انسان آن را درمى‌يابد اما منشأ و خاستگاه آن شناخته شده نيست: + (وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِى الْيَمِّ وَلَا تَخَافِى وَلَا تَحْزَنِي...) +. (قصص// آيه 7) ؛
4. وحى رسالتى (مختص پيامبران) : + (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ...) + (يوسف// 3) .
وحى به اين معنا، بيش از هفتاد بار در قرآن آمده است.
وحى در يک تقسيم کلى بر دو گونه است: 1. وحى تکوينى؛ 2. وحى تشريعي.
عالى‌ترين شکل وحى، وحى تشريعى است که به انبيا بر اساس نياز بشر به هدايت الهى ابلاغ شده و از شاخصه‌هاى نبوت است و به طرق گوناگونى به پيامبر ابلاغ مى‌شود. آغاز نزول وحى به پيامبر اسلام (ص) شب قدر ماه رمضان (سال چهل و يکم ولادت حضرت) در غار حرا بوده است.
یا علی
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سيد ضياء ميرعمادي

پاسخ: وحي 5 سال 2 ماه قبل #308

  • سيد ضياء ميرعمادي
  • سيد ضياء  ميرعمادي's Avatar
جناب آقاي واردي با سلام و تحيت و با عرض پوزش از محضرتان ، ظاهرا دوستان به سئوال دقت نفرمودند؟ زيرا سئوال در خصوص نحوه اخذ وحي بود نه معنا وحي و امثال ذالك كه بيان شده بجاي پاسخ به اصل سئوال به حواشي مسلم بحث وحي پرداخته شد پس هنوز اصل سئوال پاسخ داده نشده است. بار ديگر سئوال را مطرح مي كنيم نحوه اخذ وحي براي پيامبر(ص) چگونه بوده است؟ به عبارت روشنتر با علم به صفات سلبيه و ثبوته در خداوند متعال، فرشته وحي از خداوند متعال وحي را چگونه اخذ مي كرده همينطور پيامبر(ص) چگونه اخذ مي كرده ؟؟

پاسخ: وحي 5 سال 2 ماه قبل #309

  • سید تقی واردی
  • سید تقی واردی's Avatar
  • آفلاین
  • مدیر انجمن
  • ارسال ها: 47
  • تشکرهای دریافت شده: 2
  • امتياز: 2
با سلام، شاید سخن دانشمند فقید عراقی(محمد حسین علی صغیر) پاسخگوی پرسشتان باشد:

(و الحق أن وحي النبوة و الرسالة يلازم اليقين من النبي صلى الله عليه و آله و سلم والرسول بكونه من الله تعالى على ما ورد عن أئمة أهل البيت عليهم السلام) (1).

و يوحي الله عز وجل لملك الوحي، ما يوحيه الملك إلى النبي صلى الله عليه و آله و سلم عن الله، و يتسلم النبي صلى الله عليه و آله و سلم الوحي، فالوحي واحد هنا مع تقاسم المسؤولية، و هو عام بالنسبة لكل الأنبياء، و خاص بالنسبة لوحي القرآن ايضا، فالملك يؤدي عن الله لمحمد، و محمد يتلقى ذلك الوحي من الملك، و يؤدي ما يوحي به إليه إلى الناس، و كان ذلك طريق الوحي القرآني فحسب، و قد صرح به القرآن الكريم بقوله تعالى: ﴿و إنه لتنزيل رب العالمين * نزل به الروح الأمين * على قلبك لتكون من المنذرين﴾ (2).

و الروح الأمين هو جبرئيل عليه السلام بإجماع الأمة و الروايات؛ قال طبرسي (ت: 548 هـ) : (يعني جبرئيل عليه السلام، و هو أمين الله لا يغيره،


(1) الطباطبائي، الميزان في تفسير القرآن: 20 / 328.

(2) الشعراء: 192 ـ 194.



24
ولا يبدله... لأن الله تعالى يُسمِعه جبرئيل عليه السلام فيحفظه، و ينزل به على الرسول و يقرأه عليه، فيعيه و يحفظه بقلبه، فكأنه نزل به على قلبه) (1).

و هذا صريح بكيفية تلقي النبي صلى الله عليه و آله و سلم للقرآن من جبرئيل عليه السلام، على قلبه تثبيتا و حفظا و رعاية، و القلب أشرف الأعضاء للتدبر و التفكر إن أريد به هذا الجهاز العضلي، وإلا فهو الإدراكات النفسية الخاصة لدى النبي صلى الله عليه و آله و سلم المستعدة للتلقي و الصيانة و الاستيعاب دون ريب.

و كان ما نزل به جبرئيل عليه السلام بإيحاء من الله تعالى هو النص الصريح من الوحي القرآني دون زيادة أو نقصان، بألفاظه المدونة في المصحف من ألفه إلى يائه.

و لما كان الأمر كذلك، فقد تحدث هذا النص المحفوظ بين الدفتين عن ظاهرة الوحي بوحي القرآن و سواه، و طرقها، و كيفيتها، و أقسامها. و من الضروري حقا استعراض مختلف أنشطة الموضوع من القرآن نفسه، مع الاستعانة باللغة حينا، و بالتبادر العربي العام حينا آخر، لأن القرآن عربي، و التبادر علامة الحقيقة.

صرّحت الآية التالية:

﴿و ما كان لبشر أن يكلمه الله إلا وحيا أو من وراء حجاب أو يرسل رسولا فيوحِيَ بإذنه ما يشاء إنه عليّ حكيم﴾ (2).

بطرق الوحي الإلهي، وحددت كيفية هذا الوحي، و مراتب إيصاله على النحو التالي:

1 ـ الوحي، و أصل الوحي هو: الإشارة السريعة على سبيل الرمز و التعريض، و ما جرى مجرى الإيماء و التنبيه على الشيء من غير أن يفصح به (3).


(1) الطبرسي، مجمع البيان: 4 / 204.

(2) الشورى: 51.

(3) قارن في ذلك بين: الراغب، المفردات: 515 + الطبرسي، مجمع البيان: 5 / 37.

( کتاب دراسات قرآنیة، محمد حسین علی صغیر، ص 23، نشر بوستان کتاب قم، چاپ دوم، سال 1413 ه.ق)
یا علی

© كليه حقوق معنوي اين سايت مطابق قوانين نرم افزاري متعلق به پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارك اسلامي مي باشد.